Borsten in de uitverkoop

19-07-2012

Op zoek naar nieuwe borsten? Tegenwoordig kun je er twee halen, en hoef je maar één betalen. Esthetische chirurgen bieden hun waar aan alsof ze op de markt staan. Iets dat volgens de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie verboden zou moeten worden.

De Britse Vereniging voor Plastische Chirurgie staat op haar achterste benen nu steeds meer plastisch chirurgen hun diensten in de uitverkoop gooien. Aanbiedingen als ’twee implantaten halen, een betalen’ of ’beveel ons aan bij je vrienden en krijg korting op liposuctie’ komen tegenwoordig steeds vaker voor. Deze supermarkttechnieken om maar genoeg nieuwe klanten te trekken, worden als onethisch gezien.

In eigen land sluit de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC) zich hier bij aan. „Met dit soort aanbiedingen worden mensen gelokt om een esthetische ingreep te laten verrichten, zonder dat er door de specialist is beoordeeld of er wel een goede indicatie bestaat tot deze ingreep”, aldus voorzitter prof. dr. Irene Mathijssen. Zij ziet het liefst dat er een verbod komt op reclame op esthetische chirurgie, zoals dat in sommige omringende landen al het geval is. Maar belangrijker is het volgens haar nog om in de wet vast te leggen wie er wel en niet esthetische behandelingen mag uitvoeren. Volgens de huidige wet mag, zo zegt Mathijssen, namelijk iedere arts die zichzelf bekwaam acht dit doen. De medische vereniging kan nu alleen regels opstellen die geldig zijn voor haar leden.

Diana Gabriëls-Verweijen van de gelijknamige Rotterdamse kliniek is ook van mening dat alleen als zodanig geregistreerde artsen plastisch chirurgische ingrepen mogen uitvoeren. Zij biedt haar klanten onder andere borstvergrotingen aan voor ’slechts’ 2600 euro en ook botox- en liquid facelift behandelingen. „En dan alleen met A-merken, in een academisch ziekenhuis en met academische artsen.” Maar wel op Groupon voor stuntprijzen. Gabriëls-Verweijen: „Wij richten ons op de massa. Wij zijn goed en goedkoop.” En wat als een klant online, door te weinig informatie, een verkeerde of overbodige behandeling koopt? „Dan krijgt diegene, na een gesprek hier met één van onze artsen, gewoon zijn geld terug.”

Veel klinieken staan op Groupon en dat stuit vaak op kritiek. Zo vindt de NVPC de aanbiedingen onverstandig omdat de leden ’krap een dag de tijd hebben om te besluiten om mee te doen’ en ’economische motieven worden gebruikt om mensen in de operatiekamer te krijgen’. Na een aanbieding van schaamlipcorrectie viel zelfs heel Nederland vol afschuw over de site heen. Groupon dekt zichzelf nu in door te verzekeren dat alle klinieken van te voren bezocht en beoordeeld zijn: „Geen prettig gevoel = geen deal!”

Ondanks die woorden denkt Tom van Eijk, cosmetisch arts van de Rembrandtkliniek, dat hoge kortingen wel de geloofwaardigheid van de arts of kliniek aantasten. „Ik zou nooit naar een kliniek gaan die is aangesloten bij Groupon. Ik zou niet vertrouwen op de kwaliteit die daar geboden wordt. Het is niet zo dat ik zeg: het is alleen goed als het duur is. Maar knalkortingen geven schaadt je reputatie en betekent dat het werk dat je levert, niet veel waard kan zijn.”

Zelf zal de arts nooit gaan stunten, hij wil namelijk een vast klantenbestand opbouwen. „Wij zijn geen outlet. Ik ben niet uit op het soort klanten dat op aanbiedingen afkomt. Zij komen namelijk geen tweede keer terug, maar staan de volgende keer bij de concurrent als die een andere actie heeft.” Van Eijk vindt de aanbiedingen overigens op zich niet onethisch. „Tja, wie oordeelt of je dat mag doen of niet? Dit is een vrij jonge business en we moeten allemaal de toon vinden en bepalen die bij ons past.”


AuteurSpits
Bronhttp://www.spitsnieuws.nl/archives/entertainment/2012/07/borsten-in-de-uitverkoop
 
 
Wegwijzer van de Medische Esthetiek
Het complete naslagwerk
 
Klinieken
Bekijk alle klinieken.
 
Specialisten
Bekijk alle specialisten.
 
Aanbiedingen
Bekijk alle aanbiedingen.
 
Redactionele artikelen
Medisch specialisten geven achtergrondinformatie over behandelingen.